holimedyk

ul. Targowa 5 42-200 Częstochowa

Rejestracja od poniedziałku do piątku 9:00 – 19:00, w soboty 9:00 – 15:00

DIAGNOSTYKA SPEKTRUM AUTYZMU

Podczas procesu diagnostycznego nasi specjaliści korzystają m.in. z narzędzi takich jak:

  • ADOS-2 – stanowi częściowo ustrukturyzowany, wystandaryzowany protokół obserwacji, wykorzystywany w diagnozowaniu osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD).
  • ADI-R, czyli Wywiad do Diagnozy Autyzmu – to narzędzie stosowane przez specjalistów na całym świecie. ADI-R polega na poszerzonym wywiadzie z rodzicem, opiekunem lub z inną bliską osobą diagnozowanego dziecka lub osoby dorosłej. Ważne, by osoby te były obecne w życiu pacjenta przez długi czas lub znały go na tyle, by odpowiedzieć także na pytania dotyczące okresu wczesnego dzieciństwa pacjenta. Razem z ADOS-2 jest uznawany za element złotego standardu diagnozy spektrum autyzmu. Poniżej przybliżamy etapy procesu diagnostycznego w Instytucie.

DZIECI

  • Pierwsza wizyta rodziców u psychologa – opiera się na wywiadzie, podczas którego psycholog zbiera najważniejsze informacje na temat funkcjonowania dziecka i zgłaszanych przez rodziców i otoczenie objawów. Podczas tej wizyty specjalista zapoznaje się z dokumentacją medyczną dziecka, wynikami badań- aby wykluczyć inne przyczyny
  • Wizyta dziecka – zapoznanie się z gabinetem i specjalistami, obserwacja przez psychologa (podczas nakierowanej na badanie objawów zabawy lub rozmowy w gabinecie)
  • Wizyta dziecka lub rodziców – badanie ADOS-2 i/ lub ADI-R
  • Wizyta rodziców u psychologa – omówienie diagnozy oraz wyników badań i obserwacji. Dobranie odpowiednich oddziaływań dla pacjenta, przekazanie dalszych zaleceń dotyczących wspomagania rozwoju, terapii
  • Konsultacja rodziców i dziecka u lekarza psychiatry, dotycząca m.in. postawienia diagnozy lekarskiej, form pomocy szkolnej (kształcenia specjalnego, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, dostosowania warunków/ czasu trwania egzaminów, wnioskowania o stopień niepełnosprawności), ewentualnego wsparcia farmakologicznego
  • Wydanie pisemnej opinii zespołu diagnostycznego uwzględniającej wyniki badań, opinię psychologiczną, lekarską oraz zalecenia
  • Rodzicu pamiętaj o przyniesieniu na pierwszą konsultację opinii wychowawcy przedszkola lub szkoły, do którego dziecko uczęszcza, a także wyników badań i dokumentacji medycznej.

DOROŚLI

  • Pierwsza wizyta u psychologa opiera się na obserwacji i wywiadzie, podczas którego specjalista zbiera najważniejsze informacje na temat funkcjonowania pacjenta i zgłaszanych przez niego trudności. Podczas tej wizyty diagnosta zapoznaje się z dokumentacją medyczną i wynikami badań aby wykluczyć inne przyczyny
  • Badanie ADOS-2 i/lub ADI-R
  • Konsultacja z omówieniem diagnozy oraz wyników badań i obserwacji. Dobranie odpowiednich oddziaływań dla pacjenta, przekazanie dalszych zaleceń dotyczących wspomagania rozwoju, terapii
  • Konsultacja u lekarza psychiatry dotycząca m.in. postawienia diagnozy lekarskiej, wnioskowania o stopień niepełnosprawności, ewentualnego wsparcia farmakologicznego
  • Wydanie pisemnej opinii zespołu diagnostycznego uwzględniającej wyniki badań, opinię psychologiczną, lekarską oraz zalecenia